Jak zbudować podjazd? Wskazówki
W czasach, kiedy przeciętna rodzina posiada jeden lub więcej samochodów, dobrze przygotowany podjazd to konieczność.
Czym się różni podjazd od zwykłej utwardzonej drogi pieszej? Na pierwszy rzut oka mogą wyglądać przecież zupełnie tak samo. Sekret kryje się pod ziemią! Najważniejszym bowiem wyznacznikiem tego, do czego służy dana droga, jest jej wytrzymałość na przenoszenie obciążeń. Podjazd powinien składać się z kilku warstw. Poczynając od najgłębszej są to:
- Podbudowa (grubość 25-40 cm), najlepiej sprawdza się tu grube kruszywo łamane, np. tłuczeń, grys lub gruby żwir. Nie można używać odpadów budowlanych, gruzu itp. Warstwę podbudowy należy rozkładać stopniowo zagęszczając ją kilka razy, tak by była ona idealnie równa i mocno ubita.
- Warstwa wyrównawcza (grubość 3-5 cm) najczęściej jest z piasku lub, rzadziej, z piasku i cementu. To ostatnie rozwiązanie nie pozwala na przesiąkanie wody opadowej, więc jest mniej korzystne zarówno dla środowiska jak i użytkowników.
- Warstwa wierzchnia inaczej ścieralna (grubość ok. 5-10 cm), powinna harmonizować z domem i jego otoczeniem.
- Można stosować różnorodne kostki kamienne i betonowe, a także płyty (grubsze niż te, które stosuje się na nawierzchniach dla pieszych).
- Dobrze ułożony klinkier drogowy będzie także służył przez lata.
- Prawidłowo ułożony i zaimpregnowany bruk drewniany odpowiedni będzie na działce leśnej.
- Dla fanów rozwiązań proekologicznych polecić można nawierzchnie mineralne przepuszczalne z obrzeżami stalowymi.
- Ciekawe rozwiązanie może stanowić nawierzchnia mineralno-żywiczna – także przepuszczalna i wyglądająca naturalnie, ale bardziej spoista.
- Może warto pomyśleć o zielonym podjeździe? Na rynku jest wiele produktów o formach betonowych kratownic (nie tylko w tych typowych kształtach), pomiędzy którymi sieje się trawę.
- Istnieją także zupełnie zielone podjazdy – pod warstwą trawy z rolki układa się substrat wymieszany ze wzmacniającym włóknem, które przenosi obciążenia, tak jak typowa podbudowa. Jednak to rozwiązanie sprawdzi się raczej tam, gdzie rzadziej podjazd jest używany (np. na działkach rekreacyjnych).
Podjazd – otoczenie
Podjazd stanowić może wizytówkę domu – dlatego warto zadbać o prostą, ale efektowną aranżację roślinną. Dobrze sprawdzą się rośliny sucholubne, ponieważ auta generują sporo ciepła oraz spaliny i zanieczyszczenia pyłowe, na które gatunki o woskowych liściach są bardziej odporne. Dobrym wyborem będą pięciorniki krzewiaste, niskie berberysy, płożące jałowce, irgi płożące, a także pachnące rośliny jak lawenda, macierzanka czy szałwia i kocimiętka. Z nawierzchniami kamiennymi i betonowymi doskonale będą się komponowały trawy ozdobne (zwłaszcza kostrzewy i trzcinniki).
Uwaga! Jeśli grunt jest bardzo spoisty i nie przepuszcza wody (jest dużo gliny), pod podbudową należy wykonać dodatkowo warstwę drenażową (ok. 10 cm) z piasku, która pomoże w rozsączeniu wód opadowych, tak by podbudowa się nie zapadała.
Rysunki:
Podjazd z nawierzchni mineralnej
1 – Wierzchnia warstwa nawierzchni mineralnej
2 – Podbudowa z kruszywa łamanego
3 – Warstwa wyrównująca
4 – Grunt rodzimy
5 – Stopa betonowa ok. 20 cm
6 – Podsypka żwirowa pod stopą betonową ok. 10-15 cm
7 – Obrzeże z listwy stalowej gr. Ok. 3-5 mm
Podjazd z kostki
1 – Kostka kamienna
2 – Warstwa wyrównawcza
3 – Warstwa podbudowy
4 – Warstwa drenażowa
5 – Grunt rodzimy
Inni czytali również:
Trawnik – zakładanie i pielęgnacja
Jak założyć warzywnik, żeby uprawa była przyjemnością
Sprawdź co w aktualnym wydaniu miesięcznika „działkowiec”
Źródło: miesięcznik „Mój Ogródek”
Fot. Shutterstock.com